lördag 27 november 2010

Besvikelse

Jämt när jag tycker om någon, till exempel en författare, revolutionär, konstnär eller liknande händer det att jag helt plötsligt upptäcker något de sagt som byter ut förundran mot avsky.

När jag var 14 avgudade jag Che Guevara. Detta var fram tills att jag läste att han sagt att "Kvinnans enda plats i revolutionen är i sängen med särade ben". Efter detta gillar jag inte han alls.

Nu idag när jag läst boken: Konst, kön och blick: Feministiska bildanalyser från renässans till postmodernism har jag samma avsky för Baudelaire. Han skrev en essä i Le Figaro om "det moderna livets målare" i denna text kan man läsa: "Ibland är kvinna utan tvivel ett sken, en anspelning, en inbjudan till lycka, ibland är hon bara ett ord" Att tillägga: när han skriver lycka pratar han endast om sexuell sådan, eftersom han tidigare i texten konstaterar att kvinnan endast är ett objekt till för mannen. Nu tycker jag såhär om Baudelaire: TA DIG I RÖVEN. Jag skiter fullständigt i att det tillhörde hans tid och allt det tjat. Skitsamma, man säger inte att kvinnan endast är ett ord. Aldrig mer Baudelaire.

4 kommentarer:

emil sa...

Daterad kvinnosyn gäller väl alla geniförklarade män. Vill man hitta fina förebilder, bör man söka sig till nittonhundratalets feministförfattare, finns en hel del.

Angående Che Guevara så är det väl okej att vara fascinerad av honom när man är fjorton. Det har nog alla vänstermänniskor varit. Men jag hatar på riktigt vuxna människor som dyrkar honom. Man glömmer lätt bort den där lilla detaljen att han faktiskt var en mördare.

Förresten ogillar jag hela vänsterrörelsen just eftersom den är så himla patriarkal. Och militant. Vänstern ska ju vara emot bäggedera. Icke.

Aja. Fint att du har en bild längre ner. Du är dig lik. Skönt att se.
Förresten så är det idag jag fyller år, agnes! skicka mig ett grattiskort då.
hoppas du har det fint.
allt väl.

/ emil jonsson

Bertil utan extra av något sa...

Bra att du nu lärt dig se skillnad mellan idéer, produktion och person. Det kan gå åt båda hållen. Man kan företräda en bra idé – eller en dålig – men vara trevlig/otrevlig som människa.

Människor som behandlar människor olika beroende på deras kön eller ålder är alltid värda förakt.

Jag håller med dig helt och fullt. Som vanligt.

Agnes Hedbor sa...

Emil, jag har inte din adress!!! Jag behöver den snababst möjligt! Här ville jag göra en smilegubbe, men tänkte att alla utropstecken nog räcker.

emil sa...

har väl skatteverket, men vårvädersgatan 3, 573 38 tranås. ja, jag bor där nu. igen.