torsdag 14 april 2011

Kösystem

Jag har noterat en sak, efter att ha stått i många olika sorters köer, märker jag även att det finns olika system.

1. Kön i mataffären
- Om man har en shoppingvagn eller en korg och placerar den på marken kan man gå ur kön för att hämta något. Däremot om man är utan vagn eller korg och går ur får man inte gå tillbaka där man stod.

2. Kön i annan affär, tex för kläder
- Här är det oftast omöjligt att på något sätt markera sin plats. Dock finns det de som liksom står med en fot i kön och sträcker sig så långt de bara kan efter något mer att snabbt dra till sig. Det får man. Annars går det ej att gå ur. Det är även intressant att se olika sorters köbildning, det finns den som är en gemensam kö där längst fram går till första kassa som blir ledig. Emellertid brukar alltid någon efter ett tag inte fatta (inte vilja fatta) och därför gå före hela kön som om de trodde att kön bara ledde till en kassa. Detta innebär även att om de tror så, tror de även att alla i kön är dumma i huvudet då de står kanske 7 personer i en kö till en kassa när ingen annan kassa har en kö.

3. Kön på banken/posten
- Om man står i denna kö och kommer på att man kanske skulle fylla i ett papper är det helt okej att gå ur och sedan in på den plats man hade igen. Skönt eftersom kön alltid är megalång. I alla fall i Frankrike.

4. Kön på marknaden
- Här är det mer lämpligt att fråga, vilken kö? Eftersom allt går ut på att baxa sig fram till tex grönsakerna ta lämpliga grönsaker, vifta med dom framför handlarn och sedan halvskrikigt säga 1 euro för 2 broccoli, NEHE! ser du inte att den är lite gammal där? 80 cent är okej! Varpå jag helst undviker marknaden, jag är dålig på att tränga mig, vifta framför handlar samt pruta.

5. Kön på baren
- Finns inte den heller, det är han/hon bakom bardisken som bestämmer, jävligt irriterande om man inte är den som blir vald. Känns som att gå i 4:an igen och bli vald sist när man skulle spela fotboll i gympan. Detta har lett till att jag nästan helt går till George för jag vet att Benjamin väljer mig nästan först jämt.


Det finns även olika köpersonlighetstyper, dom skriver jag om en annan dag kanske.

2 kommentarer:

Sverkerbest sa...

Jag älskar marknade, men jag är dålig att pruta på franska. Men i Sverige är jag oslagbar, säger min husse.

emil sa...

åh, vad jag älskar att du har börjat skriva igen! tänker ofta på dig, och undrar hur du har det. så, hur har du det? har du någon mailadress nu för tiden? du kan skriva till jonsson-emil@hotmail.com om du vill.

(förresten så har jag också börjat skriva lite igen. lite försiktigt sådär, för det är typ ingen som vet om det, men du kan få en länk om du vill)

ta hand om dig, bästa agnes!