onsdag 15 december 2010

Om passfoton

Idag var vi i eksjö, jag och min far. Vi skulle hämta farfar som har legat på sjukhus, först skulle vi dock fixa nytt pass till mig, eftersom jag nyligen upptäckt att mitt snart går ut. Sagt och gjort, vi beger oss mot eksjö polisstation (eftersom man inte kan göra sådant i Tranås). Jag var himla glad, eftersom jag nu skulle slippa att se ut som en psykopat på mitt passfoto. Jag vet att många säger så. Men jag gör verkligen det. Dagen fotot togs hade jag över 39 graders feber och försökte fixa mitt unkna utseende med för mycket smink. Alltså är jag helt svart runt ögonen, mina ögon är glansiga och jag stirrar in i kameran samt gör en sjukt konstig min. Kan ens inte förklara hur skum minen är.

Idag var i alla fall dagen, som jag skulle få ett pass där tullen inte tror att det är någon annan. Där ingen skrattar när de tittar på bilden. Jag tillbringade lång tid med att fixa hår och diverse saker som jag ansågs behövde fixas. Övade min passfotobild. Många gånger. Framför spegeln, framför min far, framför min hund. Ja allt och alla som fanns tillgängliga. Sedan ställer jag mig självsäkert framför kameran, med min inövade pose. Sedan får jag se min bild på skärmen. Jävla bild. Jävla pass. Jag ser helt knäpp ut. IGEN. För först togs en bild, sedan en till, men då var jag påväg att titta bort. Så nu är bilden dum igen. Inte alls som min inövade halvflirtiga pose. Bara ett stort och ett litet öga, och en snörpt mun. Bättre lycka nästa gång!

1 kommentar:

Bertil utan extra av något sa...

Det är ju bara fem år tills du får nästa chans.