onsdag 20 oktober 2010

MAT

Jag brukar snöa in på maträtter har jag märkt. När jag upptäcker att något faktiskt är billigt att göra, gör jag det jämt, flera gånger i veckan. Så här kommer jag med ett recept på en väldigt lätt rödbetssallad:

Nu kanske det inte ser så gott ut, men det är namnam!

Det du behöver:
  • Fetaost
  • Rödbetor
  • Rödlök
  • Valnötter
  • Balsam vinäger
  • Salt
  • Peppar
  • Vitlök
  • Ruccola
  • Honung
  • Timjan
Eftersom jag inte har någon ugn steker jag rödbetan (eftersom jag bara är en) i en stekpanna i små tärningar. Dock vet jag att det blir godare i ugnen. När jag känner att de börjar bli mjuka ringlar jag över honung och saltar, pepprar och smular sönder lite timjan. Därefter låter jag det steka lite till. (om du gör det i ugnen gör honung och allt det från början). Sedan skär du upp lite fetaost, lite rödlök, tar fram ruccola och blandar ihop i en skål där du även häller i de varma rödbetorna. Sist men inte minst, ha i valnötterna, de gör liksom hela grejen nästan.

Till det här brukar jag göra en dressing på honung, balsamvinäger och en vitlöksklyfta. Oftast behövs mer honung än vad du tror. Häll den över salladen och servera. GOTT och BILLIGT.

1 kommentar:

Bertil utan extra av något sa...

… och det blir jättegott! Det vet jag.