fredag 22 oktober 2010

Strejk

I Frankrike har de en förkärlek för strejk. De strejkar nog varje månad för något i alla fall. Förra året när jag läste här i Toulouse, var det enda år på 20 år ungefär, som universitetet inte blockerats av strejkande studenter. Jag tyckte det var lite tråkigt eftersom jag också ville strejka. Hur som helst. Nu, strejkar de som sagt igen, för att Sarkozy vill höja pensionsåldern från 60 till 62. De blir helt GALNA. Det finns nästan inga bensinstationer öppna längre, eftersom det inte levereras något bränsle. Lastbilar blockerar vägarna till flygplatsen, alla flygplan lyfter inte, för att 1. personalen strejkar 2. de har inget bränsle. Nästan varje dag demonstrerar de på gatan, jag kan höra dem från mitt fönster. De skriker: UNGA PÅ GATAN, VISA DITT STÖD. För nu har nämligen alla ungdomar, okej inte alla, börjat strejka med. Universitet är återigen blockerat vilket innebär att de klottrar överallt, slår sönder fönster, svetsar ihop grindar. Saneringskostnaderna efteråt är skyhöga. Men vad gör det bara de får strejka lite? Jag tycker okej, strejka om ni vill. Men, det finns massa studenter som är här på utbyten, som inte fattar något. Och det sjuka är att den lilla grupp som blockerar är typ kanske 50 pers. Jag kan tycka att vi i Sverige borde ut och skrika mer på gatorna, strejka lite mer en bara en dag. Faktiskt. Men, å andra sidan, kan jag tycka att i Frankrike har det nästan gått för långt. Det blir som när man ropar vargen.

1 kommentar:

JuliaSimon sa...

hoppas jag kommer in i landet bara....