torsdag 27 mars 2008

La vie a Paris

Mais bon..
Tankte skriva lite om vad jag gjort i Paris hitills

Tisdag: 
  • Jag kom dit (otippat va?)
  • Blev otroligt arg pa en som man skulle kopa biljetter av nar jag kommer till porte maillot for hon sa att jag inte fick kopa veckobiljetten for jag inte bodde i Paris (?) men, daremot fick jag kopa en for tursiter som var dubbelt sa dyr och for 5 dagar.
  • Kom pa att jag hade metrobiljetter i planboken som jag kunde anvanda till den stationen dar jag skulle byta (kunde inte anvanda dem hela vagen till Pablo for att han bor i den 5e zonen.
  • Ringde mamma med smatt panik, samt nara pa att borja grata, for nar jag blir riktigt arg sa borjar jag grata. 
  • Lyckades kopa den javla veckobiljetten vid La Defense dar jag bytte till att aka surburban trains som det sa fint heter pa Engelska.
  • Virrade bort mig pa La Defense och fattade inget alls, speciellt inte vart jag skulle ta vagen, hittade tillslut.
  • Kom fram till Saint-Quentin-En-Yvelins dar Pablo bor, fick inte riktigt tag pa honom sa jag strosade runt med min angest och tunga vaska pa ett shoppingcentrum som lag inte alls langt fran stationen.
  • Fick tag pa Pablo som motte mig, vi gick hem till han, sedan ut igen for att handla mat (som forovrigt kostade 32 euro)
  • Sen gick jag, Pablo, Kevin, Roman och nu vad han heter pa bio, tror att filmen hette Crimes blabla Oxford?
  • Hem igen, at mat, klockan var da 22.00 och jag hade bara atit tva mackor och tva grona applen innan sa jag var massa hungrig.
  • Sov!
Onsdag:
  • Vaknade runt 10.00, fast jag vaknade tva timmar innan ocksa da Pablo gick till skolan.
  • Kevin kom lite efter 11 for han slutat skolan da, vi gick ut och tog en kaffe.
  • Kom tillbaka och pratade lite, sedan var Kevin tvungen att aka och sitta barnvakt.
  • Hade angest for jag inte vagade ga ut, vet inte varfor, hur som helst sa gick jag ut tillslut, strosade lite, kopte en cd, en klanning och ett par skor.
  • Sedan kom Pablo hem, da skulle vi in till Paris (hade inte akt in innan pa dagen for jag ville ta det lite lugnt) for att ga pa konsert, Phoebe Killdeer. Kevin motte upp oss vid sin tagstation.
  • Konsert, som var otroligt fantastisk bra.
  • Kom hem runt 01.00 for att det tar massa lang tid med tagen hem pa kvallen.
  • Sov
Torsdag:
  • Vaknade...
  • Gick och kopte en macka och vatten i det narliggande shoppingcentrumet (glomde skriva att Pablo bor 50 meter fran stationen, sedan gar man genom den och ytterliggare 200 meter sedan har man massa shopping)
  • Akte in till Paris sjalv, sa det sa!
  • Gick pa Rodin muséet, det var trevligt, massa skulpturer, han var ju liksom skulptor.
  • Visste inte vad jag skulle gora, klockan var 14.00
  • Akte till Centre Pompidou och gick runt dar i lite mer an tva timmar. Det var massa trevligt, och massa fin konst.
  • Blev lycklig da jag kom pa att bada muséumerna varit gratis for jag var under 18!
  • Akte hem, forsokte i alla fall, virrade bort mig pa en metrostation for jag fattade inget alls, bestamde mig efter at gatt massa fram och tillbaka att aka dit jag faktiskt hittade istallet for att chansa.
  • Kom hem runt 20.00
  • (innan jag var pa Centre Pompidou gick jag in pa en Fnac-affar och kopte tva skivor, en klassisk och en Jazz, sedan hittade jag Starbucks? lite lojligt kanske men jag ville ga med min kaffe, sa jag kopte en cinnamin latte som var sa sot att jag madde illa sa jag slangde halva och hade angest over att jag kopte mellan och inte liten.
Det var nog allt hitills, har inte haft kameran med mig pa mina aventyr, far val forsoka imorgon, da jag inte vet vad jag ska gora, men jag ska forsoka hitta pa nagot!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hje gumman
Det verkar som du håller på och blir stor nu som kan ta dig frram alldeles själv. Du har ju faktiskt varit riktig kulturell. Jag trodde inte Rodin var din grej, men … Här hemma är allt sig likt. Jag var i Boxholm ikväll och åkte inte tunnelbana. Har inte tankat än!
Det var några bekanta på Antikrundan. Maggan Holgersson och en från ung vänster minsann! Kan du inte använda telefonen som kamera? För över filerna med bluetooth!?? Det måste finnas i datorn i så fall också.
Må så gott och ha det så bra.
pappa

Anonym sa...

Wie,wie. Sorbón.